Flytten hem

En blogg om att åter bo i den lilla by som alltid varit hemma trots att det är mer än 20 år sedan jag bodde här senast.

Uppvaknande

Publicerad 2014-10-25 08:31:32 i Allmänt,

Till min lilla by kommer numera en stadig ström av människor. Att möta andra språk och hudfärger än de som funnits länge här har blivit vardagsmat eftersom vi tar emot en mängd asylsökande. Några av dem blir kvar tillräckligt länge för att vi ska bli lite bekanta medan andra strax flyttar vidare. Få av oss reflekterar nog särskilt mycket över det. Det är som det är, liksom.



På jobbet i staden intill satt jag igår och småpratade med en kille i fyran medan vi klippte och pysslade. Han kommer från Syrien.

När han, på min lite slentrianmässiga fråga om hur länge han bott i Sverige, svarade: "Ett år, en månad och en halv månad" brast mitt hjärta nästan, för plötsligt förstod jag. För honom finns ingen vardag och slentrian. För honom är varje ny dag ytterligare en dag på flykt och en dag av längtan.




Måtte jag alltid minnas det. Måtte jag alltid ha viljan och orken att öppna mitt hem och sinne för den som behöver mer än vad jag gör. Måtte jag aldrig sluta vara tacksam över hur bra jag har det.

Kommentarer

Postat av: Yngre Storebror

Publicerad 2014-10-29 10:25:58

Mycket tänkvärt. Bra syrran!

Svar: :-)
Mia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela